Élet-Stílus

A futás káros lehet a térdre és más ízületekre?

A futás a legnépszerűbb sporttevékenységek közé tartozik. Szinte bárhol elvégezhető, kezdőknek és haladóknak egyaránt alkalmas, és bizonyítottan jótékony hatással van az emberi szervezetre.

Ennek ellenére sokan ártalmasnak tartják, inkább sétálnak, vagy a kanapén pihenve kímélik ízületeiket. De vajon jól csinálják-e, vagy szükségtelenül lemaradnak a futás csodálatos előnyeiről?

Tényleg egészséges a futás?

Nem kell kétségbe vonni, hogy a mozgás általában előnyös az emberi szervezet számára. A futás pozitív hatással van a szív- és érrendszeri egészségre, a pszichére, és az optimális súlyszabályozásra. Megfelelő felszerelésben és felkészülve nagyszerű hatást gyakorol az egész szervezetre.

Ha pedig valami rendellenesség lép közbe a https://gyor.mozgasklinika.hu/manualterapia oldalon van megoldás természetes módon búcsút inteni bármely mozgásszervi problémának, amit a felkészületlen futás váltott ki.

Mi a kapcsolat a futás és az ízületek között?

Mi a helyzet a térddel, csípővel és lényegében az egész mozgásszervi rendszerrel? Valóban meg kell fizetni az árát a futástól sérült porcokért? Számos tanulmány készült ebben a témában, amelyek többsége pozitív következtetésekre jutott, hogy a szaladás támogatja az ízületek egészségét.

Ezek a biztató eredmények különösen a szabadidős sportolókra összpontosító tanulmányokban mutatkoztak meg. A profi futókhoz képest általában kevésbé terhelik az ízületeket, ami előnyösebb lehet a szervezet számára.

De mindezt szélesebb perspektívából kell nézni. Az ízületek állapotát sok más tényező is befolyásolja, beleértve a genetikát, a testsúlyt, valamint a mozgásszervi rendszer általános megterhelését, amely magában foglalja az érintett személy érintettségének és mozgásának jellegét.

Ez utóbbival kapcsolatban az emberek úgy vélik, hogy minél kevesebbet mozognak, annál jobb lesz idős korban a térd és a csípő egészsége. Ellenkezőleg, ha a mozgást helyesen és észszerű ütemben hajtják végre, az ízületek „profitálnak” belőle.

Természetesen túlsúlyos vagy elhízott embereknél érdemesebb túrabotokkal való tempós sétával kezdeni. Biztonságosabb lesz futásra váltani, miután az ízületek alkalmazkodtak a terheléshez, és az illető néhány kilót leadott.

A sporttevékenységek hatása az ízületekre

Az ízületek rendszeres igénybevételekor fellépő adaptív mechanizmusoknak köszönhetően működésük, mozgásterjedelem javul. Sportolás révén erősödik az izomtömeg, a szalagok és egyéb testszerkezet, amelyek körülveszik az ízületet, és funkcionális támogatást nyújtanak. Ez például jobb és stabilabb testtartást eredményezhet, ami egy hatalmas előny.

Az edzés ízületekre gyakorolt előnyei ellenére sokan azzal érvelnek, hogy a futás túlzottan megterheli az ízületeket, ami egészségtelen. Úgy vélik, hogy a fő kockázatot a porcok kopása jelenti, amelynek el kell nyelnie a kemény ütéseket, különösen az aszfalton vagy más kemény felületeken. Ez az oka annak, hogy a futást gyakran a nagy hatású tevékenységek közé sorolják.

De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy káros az ízületekre! A porc képes alkalmazkodni a nagy terhelésekhez, és hacsak nem futsz le egy maratont egyenesen a kanapéról, és ehelyett fokozatosan növeled az edzések volumenét, a futás nem tehet kárt benne.

Természetesen ez leginkább azokra az emberekre igaz, akik viszonylag egészséges ízületekkel kezdik futókarrierjüket, és fokozott figyelmet fordítanak az ízületek ápolására, táplálkozására és felépülésére.

Kép forrása: Freepik.com

Hirdetés (X)


Friss cikkek innen:Élet-Stílus

Comments are closed.