Támogatott tartalom

Előadást tartasz? Így készülhetsz fel magabiztosan

Egy fontos előadás akár életeket is megváltoztathat: nemcsak a karrierünket, hanem az előadás témájától függően a hallgatóság körében is olyan gondolatokat indíthatunk el, mely után másképp tekintenek egy-egy témára, vagy akár az egész világra. Ezért is fontos, hogy megfelelően felkészüljünk arra, hogy elmondjuk, amit szeretnénk, és ennek sikeres kivitelezéséhez megvannak a megfelelő technikák!

Milyen egy sikeres előadás?

A sikeres előadás már helyszíntől független is lehet, hiszen online is megtarthatjuk, legyen szó egy podcastról vagy egy webináriumról, ahol vizuálisan is segíthetjük a résztvevőket abban, hogy elsajátítsák a témát.

Egy élő előadás esetében könnyebb dolgunk van, mert a közönség fel tud tenni kérdéseket, így tisztázhatjuk az esetleges félreértéseket. Egy előadás akkor válik sikeressé, ha a közönség értékelte és megértette az üzenetét, és az elégedett távozás után használja is az új ismereteket.

Manapság azonban nincs vége a történetünknek az előadás végeztével, hiszen akár kommentek vagy képek formájában is találkozhatunk színpadi önmagunkkal, melyre magunk döntjük el, hogy reagálunk-e, és ha igen, milyen formában.

TIPP: Roll-up segítségével gondoskodhatsz a figyelemfelkeltő, megszólító vizuális elemekről is. Így még hatékonyabban átadhatod az üzeneted.

Nehézségek

Ha olyan helyzetbe kerülünk, hogy előadunk, bizonyára tisztában vagyunk azzal, amiről beszélni fogunk, így tudásunkkal nem lehet baj. A probléma abban lakozhat, hogy idegesek vagyunk, miáltal kérdéses lesz, hogy nem felejtjük-e el a mondanivalónkat. A diavetítés mankót jelenthet, mert mutatja az előadás vázát, így vezetve bennünket.

A technika is okozhat kihívásokat, nem is beszélve a közönségről: ha a témánk érdekli őket, netán jegyet is vettek rá, biztosra vehetjük, hogy érdeklődő fülekre találunk, ám ha kötelező jelleggel ülnek be, máris hátrányos helyzetből indulunk.

Így készüljünk fel magabiztosan!

1. Fontos a ,,címzés”

Egy jó címmel már félig eladjuk az előadást, hiszen minél figyelemfelkeltőbb, annál többeket fog érdekelni. Nem érdemes túl szakmai címet adni, legyünk lazák, bátran találjunk ki egy frappáns címet, ami akár egy kis (nyelvi) humort is magában rejthet. Nem érdemes felolvasni, hiszen a közönség is látja, ellenben ajánlott elmagyarázni, hogy miért ezt adtuk.

2. Építsük fel!

Bátran kezdjünk személyes történettel! Miért ezt a témát választottuk, hogyan kerültünk az egész közelébe? Ha látják az embert az előadó mögött, máris hamarabb kapcsolódnak. Emellett mondjuk el azt is, hogy miről lesz szó az előadásban!

Ez többek közt azért hasznos, mert így a velünk szemben ülők tudni fogják, hogy nagyjából hol tartunk, és hogy mely részeknél szeretnének jegyzetelni. Fontos, hogy ne legyenek túl zsúfoltak a diák, mert a szöveg olvastán sok fontos részletről lemaradhat a hallgatóság. Helyette képekkel és ábrákkal tűzdeljük tele!

3. Kettőn áll a vásár

Egy prezentáció két félből áll: az előadóból és a közönségből. Nem az a cél, hogy felolvassuk a dián található szöveget, úgyhogy készüléskor emlékeztessük magunkat, hogy több információt is mondhatunk, mint amennyit felírtunk. A közönség szereti, ha kérdezik őket vagy szavaztatják, hiszen ezáltal is közelebb kerülnek az előadáshoz.

4. Bízzunk magunkban!

A készülés során gyakran elbizonytalanodhatunk: biztos, hogy én vagyok a legalkalmasabb rá, hogy erről beszéljek? Ismerem eléggé a témát? Mi van, ha olyat kérdeznek, amire nem tudok válaszolni? Húzzuk ki magunkat, és szögezzük le a fejünkben: nem véletlenül adódott ez a lehetőség, tehát mi vagyunk a legalkalmasabbak arra, hogy megtartsuk az előadást.

5. Fontos a betűtípus

Bármilyen jelentéktelennek tűnik is, de fontos a betűtípus. Ha túl cifrát választunk, olvashatatlan lesz, míg ha egy lazábbat – mint például a Comic Sans -, akkor kevésbé lesz komolyan vehető a mondandónk.

+1 Arculaterősítés

Ha egy céget akarunk ,,eladni”, különösen fontosak a vizuális ingerek, ezért készülhetünk egy-két roll-uppal is, amiket elhelyezhetünk akár a váróban, akár magában az előadóteremben. Keressünk egy képet, ami kifejezi a cég vagy az előadás szellemiségét, írjuk rá a címét és a fő üzenetet, hogy a látogatók jól az eszükbe véshessék.

„The show must go on…” – avagy nincs megállás

Előfordul, hogy előadás közben történik valami malőr: elmegy a hang, nem vált át a dia, nem működik a kivetítő. Ilyenkor ne essünk pánikba! Ha van humorunk és a rögtönzés is megy, át tudunk lendülni a problémán, amíg egy hozzáértő kisegít bennünket.

Amennyiben hosszúra nyúlna a javítás, kezdjünk bele a prezentációba, hiszen azt dia nélkül is el lehet mondani, hogy mi lesz a program, és érintőlegesen akár a részletekbe is belemehetünk, ezzel nyerve értékes időt.

Az előadási készség – mint minden más – főleg gyakorlattal válik tökéletessé, így ha kudarcot is vallunk, ne féljünk újra megpróbálni!

Kép forrása: 123rf.com

Hirdetés (X)

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom

Comments are closed.